Cum poti sa scoti bani din firma?

Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!

Aceasta este o intrebare frecventa in randul antreprenorilor. Ce poti sa raspunzi in calitate de contabil si ce poti sa faci daca observi pe extrasul de banca/casa o retragere de bani de catre asociat ?

1.Restituire creditare societate

Primul raspuns care vine firesc acestei intrebari este de a face o restituire de creditare, atunci cand anterior asociatul a creditat firma si acum are suficienti bani in banca pentru a face restituire. Este primul raspuns fiindca este o suma care se poate retrage fara a antrena costuri suplimentare (ex. impozit in cazul dividendului). Astfel ca, daca exista sold in contul 4551 , acesta se poate retrage oricand.

Dar atentie, nu se poate restitui in numerar, doar prin banca.

Citeste si:

Contractul de creditare societate – prevederi legale, dobanda la creditare, monografie si restrictii

Creditarea firmei de catre asociati – monografie contabila

Creditarea societatii cu dobanda – inregistrari contabile

2.Dividende

O alta modalitate este de a face repartizari de dividende. Desigur, exista si aici o conditie, sa existe profit de repartizat.

Dividendele se pot distribui anual sau trimestrial.

In 2025 dividendele vin cu un cost pentru asociat: 10% impozit. Il retine firma si il vireaza la bugetul de stat, iar daca suma dividendelor depaseste plafoanele de 6/12/24 de salarii minime brute asociatul trebuie sa depuna declaratia unica si sa plateasca 10% CASS (calculat la plafonul depasit).

Incepand cu anul 2026 impozitul pe dividende va creste la 16%.

3.Avansuri de trezorerie

Entitatile pot acorda angajatilor si administratorilor avansuri pentru deplasare. Astfel, daca esti si angajat sau administrator al firmei, pe baza unei estimari de cheltuieli de deplasare, se pot incasa bani pentru deplasari. Insa deplasarea trebuie sa se si intample, altfel avansul va trebui restituit.

Avansul de trezorerie si decontul de cheltuieli – monografie

Diurna in 2025

4.Cheltuieli personale

O alta modalitate este de a achizitiona pe firma diferite bunuri/servicii pentru uz personal.

Iata cateva exemple: autoturism pe firma, cazare, protocol, papetarie, cheltuieli de intretinere.

Aici se aplica insa limitari fiscale si taxari suplimentare daca nu se poate dovedi ca aceste cheltuieli au fost generate de realizarea activitatii firmei.

5. Vanzarea de bunuri din proprietatea asociatului catre firma

Un astfel de exemplu este vanzarea unui autoturism proprietate personala catre firma. In felul acesta poti recupera valoarea acestuia de la firma. Insa trebuie avut in vedere faptul ca vanzarea trebuie efectuata la valoare de piata.

In cadrul fiecarui tip de tranzactie, exceptand desigur dividendele exista anumite riscuri.

6. Angajarea pe firma

Angajarea pe firma permite retragerea unei sume lunar sub forma salariului net, insa este o modalitate scumpa, fiindca intervin toate taxele salariale.

7.Retragerea banilor din contul bancar si transferul in casierie

O alta modalitate de a dispune de numerar este transferul banilor din contul bancar in contul de casa.Fiecare firma poate avea atat cont bancar cat si o casierie in care sa fie pastrat numerar pentru nevoile curente. Exista insa un plafon al sumelor care se pot lasa in casierie. La un eventual control, sumele din casierie trebuie sa corespunda insa cu registrul de casa, document care se intocmeste pentru a tine evidenta tranzactiilor cu numerar.

Citeste si : Plafoane casierie 2025

Comanda aici: Noutati fiscale 2025-2026

Articole similare

Comentariul tau aici